Tuesday 24 May 2011

Baju Kurung Betawi

Hari post aku berkenaan dengan baju Kurung Betawi. Ramai org bertanyakan aku bagaimanakah rupanyer baju kurung tersebut adakah seperti baju kurung biasa ker, baju kurung pesak gantung ker atau yang sewaktu dengannya. Erm..aku nak terangkan pon susah. Nak kene ada contoh baru pandai terangkan..Hehe..Aku banyak juga tempahan untuk Baju Kurung Betawi ni. Tapi lupe lak nak ambil gambar nk tunjukkan pd korang semua. Kali ini aku kena usahakan jugak untuk tunjukkn bagaimana rupanyer baju Kurung betawi ini..

Baju Kurung Betawi
 - Baju Kurung Betawi ni pesak dari bawah ketiak terus ke bawah (tgk seperti gambar)..Baju nih xder kekek cam baju kurung biasa. Tapi ada orang kata baju nih baju kurung pahang..Entah la yer. tapi aku anggap baju nih baju kurung betawi. Bagi aku baju kurung Pahang, lebar bahu hingga ke bawah adalah sama. Baju kurung riau pula, lebar bahu hingga ke bawah tidak sama. Contohnyer lebar bahu 15 inci, bawah dier 13 inci ker (tgk keadaan). Itu adalah ilmu aku, tak tau la kalau ilmu orang laen..hehehe.. Nanti post laen aku terangkan maksud baju kurung biasa, pesak gantung, riau, pahang dan betawi..Setiap org berbeza kot pendapat..Tggu dan lihat jer la..:)



1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...